مؤسسه فروغ تمدن کویر

مؤسسه فروغ تمدن کویر
نخستین مؤسسه آموزش و تحقیقات جهانگردی در استان قم 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مؤسسه "فروغ تمدن کویر" و آدرس tamadonekavir.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قسمت اول برنامه ما گشت زنی اطراف دریاچه سد ماملو بود.

تصویر بالا گوشه ای از دریاچه سد ماملو را نشان می دهد که شما دوستان عزیز می توانید در دوردست،بام ایران "دماوند" را مشاهده نمایید.

گونه های رکورد شده در این منطقه عبارتند از:حواصیل خاکستری،کلاغ ابلق،اگرت بزرگ، کاکایی سرسیاه کوچک، اگرت کوچک، گیلار،کلاغ زاغی، خوتکا، باکلان، اردک ارده ای، کشیم بزرگ، کاکایی سرسیاه بزرگ، اردک سرسبز،غراب(بزرگترین کلاغ ایران)،کبک، سارگپه پابلند، عقاب شاهی.

 بعد از صرف صبحانه و گرفتن چند تا عکس یادگاری، سوار ماشین شدیم و چند کیلومتری را طی کردیم. سپس برای مدت تقریبا دو ساعت از راننده خداحافظی کردیم و پیاده روی و گشت زنی را در یک جاده خاکی که به آرامی ارتفاع می گرفت شروع کرده و مسیر خود را ادامه دادیم.

در طی مسیر آقای بختیاری بچه ها را با "گلسنگ" و فواید نقش و تأثیر آن در اکوسیستم طبیعی آشنا نمودند. دیدن خانه پرنده ای به نام "کمرکولی" نیز برای بچه ها بسیار جالب توجه بود. خانه ای حفره ای شکل که کمرکولی برای ساخت آن از شیره درخت بنه استفاده می کند.

     

میوه خشک شده درخت بَنه(پسته وحشی) را هم خیلی از بچه ها برای اولین بار بود که می دیدند. شیره این درخت روی تنه و شاخه های آن به رنگ سفید به چشم می خورد بعضی از بچه هاکمی از آنرا برداشتند و چشیدند طعم آدامس(سقز) میداد. اگه گفتید چرا؟ چون برای تهیه آدامس از شیره همین درخت  استفاده می کنند. (جالبه نه؟!!!)

 در بین راه، درختی را دیدیم که قسمت پایین آن جای دندان بود با توضیحات آقای بختیاری متوجه شدیم "تشی" پوست آن را با دندان های تیزش کنده است.انگار یک خراط کار حرفه ای این کار را کرده بود!!! خیلی زیبا و شگفت آور بود. (دندان های پیشین جوندگان رشد بسیار زیادی داره آنها با جویدن چوب و ... ضمن تیز کردن دندانهاشون، رشد آنها را نیز تعدیل می کنن). خیلی دوست داشتیم "تشی" (بزرگ ترین جونده ایران) را ببینیم اما هر چه اطراف جستجو کردیم ندیدیمش، شاید او ما رو دیده بود و همون دور و بر مخفی شده بود و داشت ما رو رکورد می زد!!!

  

بعد از طی مسافتی به باغشاد رسیدیم و بچه ها ناهارشون رو صرف کردند و تعدادی عکس یادگاری گرفتند و سپس همه به آرامی و بدون سر و صدا وارد دره شدیم و شروع به گشت زنی کردیم.  از اینجا تا رسیدن به مقصد نهایی که رسیدن به جاده آسفالته و سوار ماشین شدن بود گونه های زیر رکورد شدند:

طَرلان-عقاب شاهی-سهره جنگلی،زرد پره کوهی(نر و ماده)، سسک جنبان،زرد پره مزرعه، سهره نوک بزرگ-کمرکولی کوچک- کمرکولی بزرگ- چرخ ریسک- الیکایی.

 راستی اینم چند تا عکس از "پوریا"،کوچک ترین عضو "فروغ تمدن کویر" که در برنامه پرنده نگری پارک ملی خجیر حضور داشت و پا به پای دیگر اعضاء در جستجوی پرنده ها بود و گاهی از گروه و مناظر اطراف عکس می گرفت. امیدوارم  روزی پرنده نگری رو به صورت حرفه ای دنبال کنه.

 

 

  

  سخن پایانی: متشکرم

    از آقای بختیاری بخاطر حضور گرمشان در برنامه

           از نمایندگان کلاس بخاطر تلاش های پیگیرشان جهت تدارکات برنامه

از بچه های مؤسسه بخاطر حفظ نظم، داشتن دقت و پشتکارشان در طول مدت برنامه

 

دوستانی که مایل به شرکت در این برنامه ها هستند می تونند با این شماره ها تماس بگیرند.

  02517743862    09191523044 

 

 


نظرات شما عزیزان:

امیر حسین مسعودی
ساعت15:08---22 بهمن 1391
سلام ای ایران ای مرز پر گوهر ، سلام ای مادر صبور و مهربانم ، می بینی چه زیبا چه ارام فرزندانت به دیدنت می آیند تو را در آغوش می گیرند زینت هایت را می ستایند اینان فرزندان خلف و صالح تو هستند تا ابد پاسدارشان باش تا ابد نگهدارشان باش .

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

[ شنبه 21 بهمن 1391برچسب:, ] [ 10:32 ] [ معصومه عسگری گرجی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

ما با تمام وجودمان می دانیم طبیعت، سخاوتمندانه هرآنچه دارد در اختیار ما نهاده و چشم یاری به ما دوخته است . تاریخ و فرهنگ ما، هویت ماست. سرزمین مهرگون مادری را سزاوار بیش از این است.سرزمینی که طبیعتش، رازها، تاریخ اش، درس ها، مردم اش، حرف ها و عشایرش، حکایت ها دارد.باشد که تا نهایت جان پاس داریمش.ایران دوستت داریم***** نشانی : قم،خ ارم، قبل از چهارراه بیمارستان،طبقه دوم داروخانه نصر،واحد6.*** تلفن: 025377438625__09191523044 ( عسگری)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 12
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 376
بازدید کل : 218550
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1

  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ